|
|
|
|
SCORM (ang. Sharable Content Object Reference Model)
|
Otwarty standard reprezentacji zawartości dydaktycznej.
Standard ten zapewnia przenaszalność zawartości dydaktycznej
pomiędzy systemami różnych producentów oraz umożliwia wielokrotne
użycie poszczególnych fragmentów kursu. Wykorzystanie standardu
pozwala na uniknięcie wysokich kosztów obsługi kursów.
|
SCO (ang. Sharable Content Object)
|
SCO najniższy poziom złożoności źródeł uczących, które są
wykorzystywane przez LMS. SCO jest szczególną implementacją
Obiektu Uczącego LO(Learning Object), który wynika ze standardu
SCORM. SCO możemy więc określić jako implementacje LO
spełniającego następujące wytyczne:
- Zawiera jeden lub więcej zbiorów takich jak: media
elektroniczne, tekst, obrazy, dźwięki, strony www, i
obiekty oceniające
br>
- potrafi lokalizować LMS API adapter
br>
- zawiera minimum dwie klasy API : (LMSInitialize(“”)
and LMSFinish(“”)
br>
- nie może wywoływać innych obiektów
|
LMS (ang. Learning Management System)
|
Główne zadanie LMS to pomoc w zarządzaniu aktywnością szkoleniową
i kompetencjami w organizacji. Aktywności zarządzane przez
LMS różnią się przy kursach prowadzonych przez instruktora,
seminariach edukacyjnych czy szkoleniach opartych na sieci
komputerowej. Z punktu widzenia użytkownika końcowego LMS
zapewnia efektywny sposób śledzenia indywidualnych umiejętności
i kompetencji, proste metody lokalizacji aktywności szkoleniowych
i rejestracji na kursy. LMS zarządza dostępem do kursów online na
które użytkownik został zarejestrowany. LMS ułatwia wprowadzenie,
śledzenie, zarządzanie, i raportowanie aktywności szkoleniowych w
organizacji.
|
LCMS (ang. Learning Content Management System)
|
LCMS pomaga tworzyć, wykorzystywać, lokalizować, dostarczać,
zarządzać i ulepszać zawartość szkoleń. Zawartość jest zwykle
zarządzana w scentralizowanym archiwum w formie niewielkich, samo
opisujących, identyfikowalnych elementów lub jako jednostki
szkoleniowe, z których każda satysfakcjonuje jeden lub więcej
dobrze zdefiniowanych obiektów szkoleniowych. LCMS potrafi
zlokalizować i dostarczyć do użytkownika końcowego indywidualną
jednostkę szkoleniową, aby zaspokoić pojedyncze zadanie, lub
dostarczać elementy większego kursu, zdefiniowanego w systemie
LMS.W zaawansowanych systemach, LCMS kontroluje interakcje studenta
z obiektami kursu i opierając się na tej informacji dostarcza
studentowi wysoce spersonalizowany tok nauczania. LCSM dostarcza
osobom nadzorującym przejrzystych i wartościowych raportów, które
w przyszłości mogą posłużyć również do doskonalenia obiektów
szkoleniowych. Niektóre z wiodących systemów LCMS umożliwiają
współpracę i wymianę wiedzy w odniesieniu do obiektów
szkoleniowych pomiędzy studentami i nauczycielami. Również
ta wymiana jest archiwizowana i udostępniana osobom przygotowującym
uzupełnienia treści szkoleń. Główne zadanie LCMS to tworzenie,
przetwarzanie, lokalizowanie, dostarczanie, zarządzanie i
ulepszanie treści. W niektórych przypadkach obszar ten rozszerza
się na zbieranie dodatkowych informacji i prezentowanie ich w
przystępnej formie. LCMS nie zajmuje się zarządzaniem kompetencjami,
nie ma dodatkowych funkcji administracyjnych, nie zarządzają
szkoleniami ani logistyką.
|
|
|
|
|